Friday, March 6, 2009

(Re)cunoastere

Ma intreb daca oare comparatia este o metoda legitima de cunoastere. In DEX definitia verbului a compara este aceea de "a analiza simultan sau succesiv pentru a stabili similitudinile si diferentele; a confrunta."

Uneori mi se pare ca prin comparatie nu facem altceva decat sa recunoastem (sau nu) niste tipare pe care ni le-am format deja prin experientele anterioare si nicidecum sa cunoastem un lucru nou, sau o persoana, asa cum este.
Aceasta metoda comparativa e poate cea mai simpla si cea mai la indemana, dar in acelasi timp si cea mai superficiala medota de cunoastere.

Afirmatii de genul "imi place de tine pentru ca nu faci lucrul X pe care il facea persoana Y" nu mi se par deloc flatante. Dimpotriva. Imi lasa impresia ca persoana care face aceasta afirmatie nu e interesata sa ma cunoasca pe mine asa cum sunt EU si nu ma place pe mine decat prin comparatie negativa fata de o alta persoana. La fel cand mi se spune "ar trebui sa faci lucrul X pentru ca si persoana Y il face" sau, "daca ai facut acelasi lucru X ca persoana Y, atunci esti ca acea persoana Y!"

Daca nu poti descoperi acel ceva unic dintr-o persoana, lucrul acela nedefinit care o defineste si ii este propriu si personal, atunci niciodata nu o vei putea cunoaste cu adevarat, cu toate asemanarile si deosebirile pe care le vei constata de-a lungul timpului.

1 comment:

DawnSeeker said...

Metoda comparativa e una comoda, aparent safe. Cel mai usor e sa creezi categorii, cat mai putine daca se poate. De exemplu, oamenii care saluta primii si cei care par ca asteapta sa fie salutati. Si comparand cu doua persoane care s-au purtat in felul asta cu tine, le poti atribui toate relele (poate si bunele) persoanelor respective. De exemplu, daca pentru cel care saluta primul mereu, prima persoana care iti vine in minte e un baiat din vecini care s-a dovedit ca era interesat doar sa il ajuti la matematica, inseamna ca cei care saluta primii au un interes. E mai usor asa. Ai deja o problema cu demonstratia facuta.

Mai mult efort cere sa incerci sa cunosti un om, sa il vezi ca pe o persoana unica, pentru ca asta inseamna sa incerci sa-l cunosti pe el si nu sa il bagi intr-o categorie pe care tu ti-ai creat-o deja in minte.

Eu cred ca e greu sa spui despre cineva ca face lucrul x pe care il face persoana y. Se poate sa il faca, dar cu siguranta nu il face la fel.