Tuesday, March 3, 2009

Generalizari

Nu imi plac generalizarile.
Recunosc insa ca de multe ori, mai mult sau mai putin intentionat, cad si eu in acest pacat. Sau sunt 'victima' lui.
Probabil ca e simplu si la indemana sa folosesti acest gen de judecata atunci cand vrei sa (iti) justifici un gest, un gand, un comportament.
E foarte posibil sa fie si o modalitate de a te proteja de dezamagiri. Daca barbatii din viata ta te-au dezamagit, tendinta fireasca (?) e sa mergi pe principiul "barbatii e porci". Daca femeia pe care ai iubit-o cel mai mult te-a inselat, e mai 'sanatos' pt. tine sa consideri ca "femeile sunt curve". Si o femeie blonda oricum e proasta, nu ? ;)

Mai trist e cand ne lasam prinsi in capcana generalizarilor "intelectuale" de genul "ortodoxia e o religie aberanta pt. ca am auzit multi preoti care spuneau aberatii". La unii generalizarile pe subiectul asta pot lua chiar forme mai violente (gen injuraturi de tot felul in spatiul privat sau public - ca de ex. bloguri sau forumuri).

Nu neg faptul ca acest lucru e, din pacate, cat se poate de adevarat: si eu la randul meu am auzit multe aberatii si multe afirmatii ipocrite din partea unori persoane care ar trebui sa fie modele de moralitate si toleranta. Dar asta nu imi da nici un drept de a condamna si judeca o religie sau pe cei care urmeaza aceasta cale, mai ales atunci cand nici nu am studiat si nu m-am informat despre acest subiect.

E o diferenta totusi intre a nu fi de acord cu pacatul si a-l condamna pe pacatos.
Dar, fiecare are libertatea de a alege daca vrea sa vada sau nu dincolo de formalitati si generalizari...

No comments: